• Demoscene

    De demoscene is een bijna onzichtbare subcultuur waarin getalenteerde mensen van over de hele wereld samen unieke produkties, - demo's, maken. Dit zijn programma's die je op het beoogde computerplatform uitvoert. Een demo bestaat doorgaans uit realtime generated computer graphics (geen filmpjes), een of meerdere muziekstukken, een of meerdere stilstaande graphics (veelal met de hand 'gepixeled') en unieke routines; innovatieve, dynamische stukjes programmeercode die de aandacht trekken en een 'wauw-effect' oproepen.

    Demo's worden kostenloos ge-released op demo parties, grootse evenementen die vroeger meer dan 10.000 bezoekers trokken. In speciale competities proberen demogroepen elkaar af te troeven en de eerste plaats te bereiken, waarbij het publiek mag stemmen. Competities vinden plaats in meerdere categorieen, over meerdere computer- en consoleplatforms. Indrukwekkend zijn de '4k'-competities, waarin de maximaal toegestande bestandsgrootte van de demo slechts 4096 bytes is, ofwel 4Kb. Dat zijn minder karakters dan je op deze pagina kunt vinden! Ook demo's voor verouderde computerplatforms zijn vaak indrukwekkend, omdat ze het uiterste vergen van de hardware.

    Historie
    De demoscene is ontstaan uit de cracking scene, een beweging die begin jaren '80 ontstond op de Apple maar groot werd op de Commodore 64. Cracking groups ontdeden software (meestal games) van kopieerbeveiliging en probeerden deze zo snel mogelijk te verspreiden, ook toen al via een modem, op Bulletin Board Systems. Om te bewijzen hoe goed jouw groepje was, zette je natuurlijk de naam van je groep ergens, vlak voor het spel begon, in jouw crack. Dat groeide uit tot kleine introducties (intro's), waarin een bewegend logo te zien was, een scrolltekst, en een muziekje. Deze intro's groeiden uiteindelijk uit tot demo's, waarbij de demoscene zich losmaakte van de cracking scene. Van beide scenes is niet veel meer over, maar de creativiteit van beiden valt niet te onderschatten. Zowel het kraken van software als het schrijven van snelle routines vereist extreme kennis van hard- en software en het mag geen twijfel heten dat veel ex-sceners nu topbanen in de softwareindustrie bekleden.

    Mijn demoscene
    Ik ben zelf nooit erg actief geweest in de demoscene, maar heb deze wel van dichtbij gevolgd en word nog steeds enthousiast als er weer een demo party aankomt waarbij mijn favoriete platforms (Commodore 64, Amiga) goed vertegenwoordigd zijn. Dit zijn er helaas nog maar een paar per jaar. Om een indruk te geven laat ik hier een paar van mijn favoriete demo's zien, waarbij ik aangeef voor welk platform deze is geschreven en wat ik er zo goed aan vind.

    Ikadalawampu by Loonies (2010)

    Amiga Demo - 4Kb
    In slechts 4096 karakters tovert Loonies bijna een volledige demo op het scherm, inclusief muziek (en elke sample neemt natuurlijk ook geheugen in!) en een veelvoud aan grafische effecten. Subliem! Kleine zijnoot: Voor de PC zie je soms geavanceerder 4K's, maar die maken bijna altijd gebruik van aanwezige opengl aansturingslibraries. Op een Amiga moeten die OOK allemaal in de programmeercode worden opgenomen.

    1000% by Scoopex (1998)

    Amiga Demo - 40Kb
    Het befaamde Scoopex strooit alle populaire jaren '90 effecten op het scherm in deze swingende 40Kb die bovendien uit maar liefst 3 delen bestaat. Mis ook de geweldige chiptune aan het eind niet.

    Gift by Potion (2000)

    Amiga Demo - 64Kb
    De extreem getalenteerde groep Potion behaalde met gemak eerste plaats in deze aaneenschakeling van videoeffecten, vergezeld van een dreunende goa-soundtrack. En dit alles in maar 64Kb, de grootte van je avatar op Facebook.

    Rift by TBL (2014)

    Amiga Demo
    De bekendste groep uit wellicht de hele demoscene, The Black Lotus, produceerde dit meesterwerk in 2014. Wat producties van TBL kenmerkt zijn een ongekend goed gevoel voor timing, snelle 3D routines en professionele soundtracks. In het dagelijks leven zijn de leden vrijwel allemaal actief in de gamesindustrie. Meer zien van TBL? Mis niet: Ocean Machine, Silk Cut, Starstruck en mijn oldschool favoriet: Tint.

    Norwegian Kindness by Spaceballs (2011)

    Amiga Demo
    Spaceballs staat altijd bekend om haar unieke produkties, (Amiga veteranen kennen vast State Of The Art en 9 Fingers nog wel), en deze demo is beslist apart te noemen! De soundtrack zul je geen tweede keer horen, en de hoogstaande visuele effecten zijn op een vreemde manier rustgevend en uitermate passend.

    Edge of Disgrace by Booze Design (2008)

    Commodore 64 Demo
    Deze demo wordt door velen gezien als het beste dat ooit op de Commodore 64 is geschreven. Het helpt wel te weten wat de beperkingen van deze stokoude computer zijn, om de stortvloed aan effecten en doorbraken te waarderen. De muziek uit de befaamde sid-chip zal ook zeker niet iedereen liggen, - mij wel. Mijn favoriet op de C64. Beetje sfeer proeven? Hier de live versie.

    1995 by Kewlers (2006)

    PC Demo
    Hoewel de PC demoscene mij niet zo boeit (want er zijn nauwelijks limieten op dit platform) vond ik dit een heel aardige demo, vooral vanwege het concept. 1995 was inderdaad een van de beste jaren voor de demoscene, en deze produktie stipt dit alleen nog maar meer aan.

    Bang! by XAYAX (2014)

    Atari 2600 Demo
    De misschien wel oudst bekende spelcomputer ooit, met hardware uit de jaren '70, en daarop dan toch nog allerlei moderne effecten weten te produceren, erg knap! Wel even oortjes dicht..

    Youscope by tvt (2007)

    Oscilloscope Demo
    Echt obscuur wordt het met deze demo voor een oscilloscoop, waarmee je doorgaans elektrogolven meet.

    Deze demo's geven natuurlijk nauwelijks weer hoe ontzettend veelzijdig en creatief deze scene eigenlijk is. Wil je er meer over weten, kijk dan eens rond op Youtube (de suggesties bij bovenstaande videos bijvoorbeeld) of op een website als Pouet.

‹ HOME Meer overig