• 2014 belde...

    Ja, hoi! Daar ben ik weer! Ik was deze website eerlijk gezegd grotendeels vergeten. Er is een hoop veranderd sinds ik deze heb ontwikkeld. Na 5 jaar bij mijn huidige werkgever is het wel eens tijd om de balans op te maken. Waar heb ik mij allemaal mee bezig gehouden?

    Windows Ubuntu Apple

    Allereerst: ik had nooit gedacht dat ik ooit de overstap naar Apple zou maken, maar nu wil ik nooit meer terug! Waar mijn natuurlijke weerstand vandaan kwam: geen idee. Waarschijnlijk gewoon koudwatervrees. Maar na het eerste half jaar met Windows te hebben gerommeld en daarna met een Ubuntu machine kwam mijn Macbook pro als een geschenk uit de hemel. Wat een verademing om hier op te werken, alles 'klopt' gewoon en je merkt dat vrijwel iedere developer er een heeft tegenwoordig: elke bron die je raadpleegt gaat er vrijwel vanuit dat je een Macbook gebruikt. Een ware verrijking voor mijn leven als developer.

    Backend Allround Frontend

    Nog zo'n rijtje: het landschap van frontend development is volledig veranderd de afgelopen 5 jaar. Waar het in 2014 nog heel normaal was jezelf 'allround' te noemen kan dat eigenlijk echt niet meer, dan neem je jezelf en je werk niet serieus. Frontend is geexplodeerd en er komt zoveel meer bij kijken dan vroeger, hier moet je heel gedreven 100% van je tijd instoppen, anders valt het niet bij te houden. En dat is precies wat ik ben gaan doen, doordat onze webapplicatie steeds meer op Frontend ging leunen kreeg ik de kans de Frontend microservice(s) volledig te herschrijven. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de volgende pijlers:

    - React als component library
    - Redux voor state management
    - ES6 + Babel voor het kunnen gebruiken van de laatste standaarden en het transpileren voor de huidige (en oudere) webbrowsers
    - Webpack als module bundler
    - NPM als package manager
    - Grunt, Gulp en Yarn als build tools
    - CSS Modules voor het geisoleerd stylen van de components
    - Service Workers voor het offline kunnen gebruiken van onze SPA (nog als POC uitgewerkt)
    - Scrum en Agile als werkmethodes voor het team (SCRUM certificaat behaald en enkele jaren als Scrum Master gefungeerd)

    Mijn skills als frontender zijn hiermee zeer sterk gegroeid al realiseer ik mij dat als ik deze website weer 5 jaar negeer dit rijtje hopeloos verouderd zal zijn. Gelukkig heb ik in mijn huidige functie voldoende ruimte mij te blijven ontwikkelen en ben ik mij momenteel aan het verdiepen in WebGL, VueJS en React Native.

    Prive-projecten

    Zo nu en dan werk ik ook nog aan een game engine, zoals een engine voor een Real Time Strategy (RTS) spel. Je kunt deze vinden op mijn Github profiel. Ik ben ook begonnen aan een engine voor een golfsimulatie, gebaseerd op de bitmap rotation trickery zoals ik ook in mijn Mario Kart engine heb toegepast.

    Verzameling

    Oh, en de spelcomputerverzameling? Die is zo'n beetje verdubbeld (het eind is in zicht!). Mijn meest recente en zeer gewaardeerde aankoop is een Sharp X68000. Meer computer dan console, deze machine is eind jaren tachtig alleen in Japan uitgebracht en werd gebruikt voor de ontwikkeling van games op andere platforms. Door de snelle processor en het grote geheugen heeft het zelf ook een aantal arcade-perfect versies van in die tijd grote game-franchises gezien: Street Fighter 2, Final Fight, Castlevania en Ghouls 'n Ghosts, om er een paar te noemen. Fantastisch om te spelen, maar de machine zelf mag er ook wezen.

    Disclaimer

    Nog eenmaal voor de TL;DR mensen: deze website is gemaakt in 2014 en kan zodoende wat verouderd overkomen. Het geeft in elk geval geen goed beeld van de huidige staat van mijn capaciteiten! Kortom, het is tijd voor r9.

‹ HOME Meer overig