• Kirby C64

    De Commodore 64 is de best verkochte home computer aller tijden. En in de jaren tachtig telde je niet mee als je er niet een thuis had staan! Tenminste.. als je geen Nintendo spelcomputer had. Voor deze Nintendo en zijn opvolgers zouden later tientallen spellen verschijnen met het grappige karakter Kirby, een raar roze wezentje met grote voeten. Zo ook voor de Nintendo Wii, een van de laatste spelcomputers van de Japanse fabrikant.

    Ook in ons huis staat een Wii en daarop heb ik (samen met mijn zoon van 6) alle Kirby spellen wel gespeeld. Van een van deze games vond ik een screenshot waarbij ik meteen een ingeving kreeg: 'hoe zou dit spel er op de Commodore 64 hebben uitgezien?' vroeg ik mij af. En voor ik het wist stond Photoshop open en vertaalde ik de screenshot, pixel voor pixel, naar de specificaties van deze machine.

    Beperkingen
    En dat viel niet mee! De Commodore 64 heeft een vast palet van slechts 16 kleuren en de meeste spellen hanteerden een schermresolutie van 160x200. Dit bleek voor mij toch net iets te weinig van het goede, en daarom besloot ik voor de 'high resolution' modus te gaan, 320x200. Een echte C64 kent in deze modus nog veel meer technische beperkingen, zoals een beperkt aantal kleuren per vlak van 8x8 pixels, en is waarschijnlijk niet in staat het scherm vloeiend te laten scrollen in 'hi-res', maar dat gaat voorbij aan het doel van mijn oefening. Ik wilde juist leren hoe je met heel weinig kleuren antialias kunt toepassen en hoe je kleuren kunt mengen door pixels dicht naast elkaar te plaatsen. Bijzonder leerzaam en erg leuk om te doen. Wie schrijft er even een spel omheen?

‹ HOME Meer graphics