• Rainbow Panic

    Achtergrond
    Na Legend of Thramor wilde ik vooral een eenvoudig spel maken, dat iedereen meteen kon spelen. Ook wilde ik iets maken dat goed zou werken op een touch-device, zoals een iPad. Ik heb gekeken naar spellen voor dit platform en het viel me op dat veel games gebaseerd zijn op aloude inzichten verworven uit de allereerste computerspellen, zoals Space Invaders en Pac-man. Het draait hier om 'sorteren' & 'opruimen'; een groot speelveld met allerlei blokjes vraagt erom gestorteerd en vernietigd te worden. En niets is zo bevredigend als het scoren van extra punten voor een zo groot mogelijk weggespeelde combinatie!

    Rainbow Panic
    Precies dit idee vormde de basis voor Rainbow Panic. In dit spel vorm je combinaties van gekleurde blokjes, waarna deze verdwijnen en van bovenaf plaatsmaken voor nieuwe. Elk level kent een minimum aantal te behalen punten en hoe groter de combinatie, hoe meer punten je verdient. Per level zijn speciale combinaties mogelijk die nog meer opleveren. En soms, als je geluk hebt, stort het halve scherm in en scoor je een 'Mega Combo'. Na 5 levels ga je naar een nieuwe spelwereld, waarvan er 5 zijn te bespelen. Tot slot introduceert elke spelwereld een speciaal soort blokje, met verrassende effecten.

    Moeilijkheden
    Aanvankelijk lukte het erg snel het spel globaal in elkaar te zetten, en wist ik met geluidseffecten en wegspringende scherven al een leuke spelervaring te bieden. Maar het daadwerkelijk detecteren van de combinaties bleek moeilijker dan gedacht, en ik heb regelmatig mijn hoofd gebroken op de recursieve functies die hiervoor nodig waren. Het resultaat is hoe dan ook een spel dat jong en oud direct begrijpt en hopelijk een uitdaging biedt tot aan het eind.

    Besturing
    De besturing spreekt voor zich; klik of tik de blokjes weg die je niet kunt gebruiken en vorm zo de benodigde combinaties. Je kunt het spel hieronder spelen.

‹ HOME Meer games