• Legend of Thramor

    Achtergrond
    Ik heb altijd al een zwak gehad voor klassieke 8-bit RPG (Role Playing Game) games, zoals Zelda, op de allereerste Nintendo. Het gevoel een wereld in te stappen met allerlei vreemde lokaties, geheimen, puzzels om op te lossen, en vijanden om te verslaan spreekt me erg aan. Vandaar dat ik al langere tijd zelf zo'n game wilde schrijven.

    Die kans kreeg ik, met behulp van de Canvas library CreateJS. Hierdoor is het een stuk gemakkelijker in HTML5 en Javascript een spelwereld te ontwikkelen op basis van tiles (blokjes). Alles dat je in dit spel ziet is dan ook opgebouwd uit een of meerdere kleine vierkantjes die door CreateJS uit een grote afbeelding worden geknipt.

    Het spel bestaat uit ongeveer 400 speelschermen, onderverdeeld in meerdere werelden, elk met eigen muziek en vijanden. Graphics zijn vrijwel allemaal zelf getekend of bewerkt van materiaal dat ik uit open source-bronnen heb vergaard. Ik had er misschien meer aandacht aan kunnen besteden, maar wilde focus houden op game mechanics en puzzels. En het uitdenken van de puzzels was natuurlijk het leukste om te doen, ik hoop dat ze ook voor onbekenden goed te doen en vooral verrassend zullen zijn!

    Minder goed
    Wat misschien wat minder goed is uitgewerkt zijn de gevechten, ik vond het lastig de balans te vinden tussen vloeiende animatie en gerichte collision detection. Vandaar dat de speler soms een paar pixels opzij schuift bij plotseling stilstaan of bij het veranderen van looprichting. Ook het opbouwen van alle speelschermen was een langdurig proces waarbij ik vooral veel papier heb volgeschreven en uitgetekend. Door de schaal oogt de speelwereld net een tikje te leeg en repetitief.

    Hoe dan ook, ik hoop dat je er toch plezier aan kunt beleven, hou daarbij wel in gedachten dat dit in slechts 3 weken is geschreven en ik alles zelf heb gedaan! Het uitspelen van het spel is mogelijk in een klein uur.

    Besturing
    Je kunt het spel hieronder spelen. (Geen tijd? Bekijk dan de video bovenaan!) Gebruik de cursortoetsen (of WASD) om te bewegen, en de spatiebalk (of CTRL) om je tegenstanders te lijf te gaan. Touch / Muis - ondersteuning is experimenteel.

‹ HOME Meer games