• Kart

    Mode 7
    In het begin van de jaren negentig brachten SEGA en Nintendo beiden een nieuwe, 16 bits spelcomputer uit. Hoewel deze machines revolutionair en erg populair bleken, had Nintendo de winnende troef in handen: een grafische chip die in een speciale modus genaamd mode 7 razendsnel visuele elementen kon schalen en roteren. Dit bleek ideaal voor het creëren van spellen in 3 dimensies, lang voordat 'echte' 3D spelcomputers op de markt kwamen. Dit 3D effect kwam misschien wel het best tot zijn recht in het vermakelijke spel Super Mario Kart, waarvan vandaag de dag nog steeds nieuwe varianten verschijnen. Het zou SEGA later met haar Mega CD ook lukken 3D effecten na te bootsen maar de voorsprong van Nintendo was toen al ruimschoots ingezet; SEGA zou enkele jaren later de handdoek in de ring gooien.

    Canvas
    Terug naar vandaag. In een van mijn pogingen alle geheimen van games en consoles uit de jaren negentig te doorgronden, wilde ik het mode 7 effect nabootsen in Javascript en Canvas. Mijn jarenlange ervaring met bitmap manipulatie in Flash kwam hier goed van pas, want de truc is even geniaal als eenvoudig: stapel een aantal gemaskeerde bitmaps op elkaar, en geef elk een offset die gelijk is aan de y positie. Pas vervolgens wat schaling toe en het 3D effect is daar! Wat resteert is de code om de bitmaps in de clips te bewegen en roteren. En natuurlijk wat extra grafische elementen en geluidseffecten. Met zo'n overduidelijke inspiratiebron waren die niet heel moeilijk te vinden. Wat ik nog eens toe wil voegen zijn tegenstanders en objecten op en langs de weg om 'op te pakken'. Voor nu ben ik allang tevreden.

    Besturing
    Je bestuurt de kart met de pijltjestoetsen of WASD. Helaas geen touch support. Wie zet de snelste tijd? Je kunt het spel hieronder spelen.

‹ HOME Meer games