• WebGL experiment

    Ik hou van 3D graphics maar mijn hoofd duizelt bij de wiskundige kennis die benodigd is om bijvoorbeeld met openGL aan de slag te gaan. Toen WebGL ontstond, was ik een van de eersten die het omarmde en ik heb altijd gehoopt dat het groter zou zijn dan het nu is, beter ondersteund en vooral beter gedocumenteerd en eenvoudiger in het gebruik. Niets is minder waar. Veel browsers hebben nog moeite met WebGL en de code voor een eenvoudig object is duizelingwekkend lang. Geloof me, ik heb het geprobeerd.

    Three.js
    Gelukkig zijn er third-party libraries zoals Three.js die het leven een stuk eenvoudiger maken. Met deze library is het schrijven van een 3D scene of zelfs een game helemaal niet zo moeilijk meer. Onderstaand effect stond echt binnen een uur op mijn scherm en is een knipoog naar een oud effect dat ik een keer in een demo heb gezien: een 3D 'jelly' sphere. Een sphere is uiteraard Engels voor bol, en jelly wil zeggen dat het een beetje inzakt bij het neerkomen en elastisch op en neer veert. Ik had er maar al te graag refractie en reflectie aan toegevoegd maar daar is dan weer wel meer kennis voor nodig. Ik ga daar binnenkort eens verder mee experimenteren, want mijn hoofd zit vol met ideeen.

    Besturing
    Je kunt het effect hieronder starten. Er is niet veel te doen maar met de muisknoppen kun je rondkijken in de 3D wereld, met dank aan TrackballControls.js.

‹ HOME Meer experimenten