• Landschapgenerator

    Het was 1992, en terwijl ik op mijn Amiga op zoek was naar The Secret Of Monkey Island, liet iemand uit mijn klas het spel Comanche zien op de pc (een 386 met Windows 3.0) van zijn ouders. Deze helicoptersimulator gebruikte een techniek die ik tot dan toe niet eerder had gezien, en een heel krachtige processor vereiste. Dit was dan ook het eerste spel dat tot mijn spijt niet voor 'mijn' Amiga zou worden uitgebracht.

    Voxels
    Deze techniek stond bekend als Voxeltechniek, en het is een manier om op een snelle manier, en op basis van een 2d 'hoogtekaart', een 3-dimensionaal landschap te tonen. Dankzij voxel-interpolatie ging dit razendsnel en het resultaat was verbluffend. Hoewel er later games voor andere platforms, waaronder de Amiga, werden uitgebracht die soortgelijke techniek gebruikten, was dit de eerste voor mij en om die reden is het me altijd bijgebleven.

    Terug naar vandaag. Zomaar, op een dag, moest ik aan Comanche denken, en verzon ik een manier om hetzelfde trucje uit te halen in Canvas, met behulp van de CreateJS library. Gaandeweg ging mijn code meer op een klassieke raycaster dan een voxelengine lijken, maar dat geeft niet, het resultaat is ongeveer hetzelfde. En net als toen heb je een stevige computer nodig om door het landschap te wandelen. Dat, of er valt nog heel wat te optimaliseren ;)

    Besturing
    Je kunt de generator hieronder aanschouwen. Links zie je de hoogtekaart, en rechts het beeld dat geprojecteert wordt. De rode stip geeft je positie aan, de lijn is de kijkhoek. Je kunt deze met de cursortoetsen aanpassen.

‹ HOME Meer experimenten