Dingen die mij bezig houden /rvo

Nieuw hier?
  • Kart

    Kart Mode 7
    In het begin van de jaren negentig brachten SEGA en Nintendo beiden een nieuwe, 16 bits spelcomputer uit. Hoewel deze machines revolutionair en erg populair bleken, had Nintendo de winnende troef in handen: een grafische chip die in een speciale modus genaamd mode 7 razendsnel visuele elementen kon schalen en roteren. Dit bleek ideaal voor het creëren van spellen in 3 dimensies, lang voordat 'echte' 3D spelcomputers op de markt kwamen. Dit 3D effect kwam misschien wel het best tot zijn recht in het vermakelijke spel Super Mario Kart, waarvan vandaag de dag nog steeds nieuwe varianten verschijnen. Het zou SEGA later met haar Mega CD ook lukken 3D effecten na te bootsen maar de voorsprong van Nintendo was toen al ruimschoots ingezet; SEGA zou enkele jaren later de handdoek in de ring gooien.

    Canvas
    Terug naar vandaag. In een van mijn pogingen alle geheimen van games en consoles uit de jaren negentig te doorgronden, wilde ik het mode 7 effect nabootsen in Javascript en Canvas. Mijn jarenlange ervaring met bitmap manipulatie in Flash kwam hier goed van pas, want de truc is even geniaal als eenvoudig: stapel een aantal gemaskeerde ( …meer )

  • Legend of Thramor

    Legend of Thramor

    Canvas RPG-game in de stijl van de 8-bit klassieker Zelda. Verken de spelwereld en los de puzzels op.

  •  
    Tunnel2

    Tunnel2

    Jaren geleden probeerde ik met Flash een 3D-tunnel effect na te maken, zoals ik die in demo's langs zag komen. Dit bleef echter beperkt tot 2 dimensies, want verder reikte mijn wiskundige kennis nog niet. Nu is het tijd voor het echte werk, met behulp van Javascript en Canvas.

  •  
    Landschapgenerator

    Landschapgenerator

    Genereert een 3D-weergave van een 2D-hoogtekaart. Deze kun je vervolgens navigeren.

  •  
    Kirby C64

    Kirby C64

    I ♥ pixels. En het leek me een leuke oefening het bekende spelkarakter Kirby om te zetten naar de beperkingen van de legendarische Commodore 64 computer.

  • Rainbow Panic

    Rainbow Panic

    Spannend puzzelspel geschreven in HTML5. Snel te begrijpen en uitermate geschikt voor iPad.

  •  
    HTML5 Raycast

    HTML5 Raycast

    Raycasting is een techniek om op een snelle manier een 3D-wereld na te bootsen op een computerscherm. De bekendste raycaster is die van het spel Doom. Vrijwel alle games ná Doom waren 'volledig' 3D. Ik wil al jaren zelf een eigen raycaster schrijven, want de theorie is mij goed bekend.

  •  
    Vulkaan

    Vulkaan

    Vurige infographic omtrent de gevolgen van vulkanen op het landschap. Uitgewerkt in Flash en Actionscript.

  •  
    WebGL experiment

    WebGL experiment

    WebGL is een indrukwekkende webstandaard, maar heeft de learning curve van een maanraket. Kan de Three.js library helpen?

  •  
    Kunstmatige intelligentie

    Kunstmatige intelligentie

    Experiment met kunstmatige intelligentie. Simuleert leven op kleine schaal.

  •  
    Deze website

    Deze website

    Hoe is deze website tot stand gekomen? En welke technieken zijn gebruikt? Je leest het hier.

  •  
    Het beste spel Ooijt

    Het beste spel Ooijt

    Mij werd onlangs gevraagd, wat vind jij nou de beste game aller tijden? Hier vind je mijn antwoord.

Don't judge a book by its cover , judge a man by the books he reads
- Mark Twain
  •  
    Responsive mailing

    Responsive mailing

    Responsive template voor een periodieke mailing.

  • Demoscene

    Demoscene

    De demoscene is een creatieve subcultuur waarin meerdere competenties samensmelten tot unieke producties, die met elkaar wedijveren om de eer.

  •  
    Banners, banners, banners

    Banners, banners, banners

    Ik heb honderden banners gemaakt de afgelopen 10 jaar. Hier een kleine selectie.

  •  
    Spheremapping

    Spheremapping

    Texturemapping-effect nagemaakt met Flash Actionscript

  •  
    Responsive microsite

    Responsive microsite

    Bij mijn werk voor een uitgever heb ik veel kleine actiewebsites gemaakt. Dit was er zo een, uitgevoerd in HTML5 Canvas om zonder Flash toch wat dynamiek aan te kunnen brengen.

  •  
    HTML5 parallax

    HTML5 parallax

    parallaxeffecten zijn al een tijdje een hype. Het geeft een gevoel van diepte aan je website, al is de techniek al heel oud! Tijd om eens te gaan experimenteren.

  •  
    Wordpress Websites

    Wordpress Websites

    Oh nee, Wordpress?! Jazeker.

  •  
    Boilerplate- vs 52 Framework

    Boilerplate- vs 52 Framework

    Welk van deze HTML frontend frameworks heeft de meeste potentie?

  •  
    Vismigratie

    Vismigratie

    Infographic omtrent vismigratie. Animatiewerk in Flash Actionscript.

  •  
    Responsive single-page website

    Responsive single-page website

    Front-end werk op basis van bestaand design. Ik kon mij hier goed uitleven met HTML5, CSS3 en SASS, maar heb geprobeerd zo efficient mogelijk te werk te gaan, mede ook om de responsive versie snel te laten laden.

  •  
    Tunneleffect

    Tunneleffect

    Tunneleffect uit de demoscene nagemaakt in Flash

  •  
    Retro computer collectie

    Retro computer collectie

    Ik heb een aardige verzameling retro computers en consoles, en besteed hier graag tijd aan. Benieuwd naar mijn verzameling?

  •  
    Matchquiz

    Matchquiz

    HTML5 Canvas quiz module

  •  
    Automatische kolomverdeling

    Automatische kolomverdeling

    Net als een krant of een pagina uit je favoriete tijdschrift is een computerscherm feitelijk ongeschikt om tekst over de gehele breedte te laten lopen. Dit is vermoeiend voor de ogen, en leest niet prettig. Wat valt daar eenvoudig aan te doen? Een CSS experiment.

  •  
    (Automated) Frontend Framework Styleguides

    (Automated) Frontend Framework Styleguides

    De laatste jaren gebeurt er ontzettend veel op het gebied van frontend development. Helaas resulteert de wirwar van code, css, includes en html niet zelden tot een onoverzichtelijk project. Wat valt daar aan te doen?

  •  
    MelonJS vs EaselJS

    MelonJS vs EaselJS

    Dit zijn momenteel de meest populaire Canvas frameworks. Maar welke is het beste?

WIE BEN IK

RVO, dat ben ik. Een allround webdeveloper met vooral focus op frontend! Ik ♥ interactie & innovatie, maar ook brainstorm- en conceptfases, creatie, realisatie. Ik ben goed met dingen als HTML5, Canvas en Flash, weet m'n weg ook aardig te vinden in PHP en Photoshop, heb een goed oog voor design, spreek vloeiend Engels en heb de laatste jaren veel gezien en gedaan.

Maar nu ben ik toe aan iets nieuws! Interesse? Download dan mijn CV of stuur mij een e-mail.
Bah, pixels
rvoSnobpixels 8 bitCommodoreAmiga retrohtml5canvas frontendinteractiecreatief norsanalytischBMW designrumnike+ humorkattenmensvakidioot svnmuziekgames precies!haring AmsterdamAmstelveenRobbin sportiefgedrevennobel klootzakapplecomputing aardappelspetrolheadcola zero htmlinternetjavascript róóóbotsc64boekenscrum autodidactconsequentopen mind vaderfiguurbijziendtypografie rustbannersflash photoshopadobegoogle amazonsoundcloudphpstorm vriendelijkbescheidenpsychologie social mediafacebookwindows fristweakergamerzelfkritisch

Neem contact op


Email: robbin@vanooij.nl


Curriculum Vitae


pdfDownload mijn CV


Social Media